МИГЪТ НА ГЪРБАВИЯ СТАРЕЦ
От начало не успях да се досетя, че познатите лъвове, които сънувах вещаеха любовта ми към гърбавия старец. Събуждах се тъжна, с неистово желание отново да ги видя, а дните не спираха да ме срещат с хора, които приличаха повече на насекоми . Само в нощите се разхождах в онова прозрачно поле върху, което бяха налягали лъвовете- все по познати, все по- законни,аз- все по- сигурна, че мога да докосна златната им козина много по- лесно от което и да е човешко същество.
За това един ден отидох в цирка.
- Вземете ме да работя тук!- замолих директора.
- Какво можете да правите?
- Мога да си слагам главата в устата на лъвовете.
- За хиляда долара на представление какво ще кажете?
- Защо толкова много?- този въпрос ме провали.
- С какво сте се занимавали до сега?
- Писателка съм.
- Знаете ли какво значи хиляда долара на представление? Значи , че всеки момент лъвът може да Ви разкъса.
- Не, нито един лъв няма да го направи. Всяка нощ сънувам лъвове.
- Виждали ли сте някога истински лъв?
- Не.
- На всеки спектакъл , при номера с лъвовете стои човек с маркуч с вода, а вече втори път дресьора беше разкъсан.
- Но той не ги е сънувал като мен.
- Напуснете кабинета ми. Чака ме много работа.
- Няма да напусна! Докато не ги видя отново…
- Ние лъвове нямаме. Всеки, който иска да работи с лъвове трябва да си ги купи от съвсем малки , да си ги дресира и да си ги доведе.
Хукнах към зоологическата градина.Не знаех дали там има лъвове, но бях сигурна, че трябва , да ги видя …отново…
Единствените пари, с които разполагах бяха 20-те лева за зъболекар. Купих си билет до София и няколко опаковки аналгин.
Бузата до болния ми зъб се поду и въпреки това не съжалих, че съм тръгнала. Не можех да не ги видя.
В зоологическата градина беше пусто. Стигнах към края на работния ден.
- Имате ли лъвове?- нахвърлих се върху жената от касата.
- Разбира се,че имаме.
Тичах като луда до клетката на лъвовете. Животните от другите клетки ме гледаха уплашено. Докато пред мен застана лъвът.Изглеждаше така сякаш отдавна ме е чакал. Лежеше до решетката, а едната му лапа дори се подаваше навън за поздрав. Сигурна, че ще вляза при него тръгнах направо към вратичката, която водеше вътре в клетката. Приближих се и малко преди да вляза го погледнах в страшните , сериозни очи. Не, не беше онзи лъв, който бях сънувала. Не беше.Тръгнах си отчаяна. Силната болка в зъба ме приземи и ме накара да си помисля, че сънищата са само сънища , освен тях има живот – колкото по- ужасен, толкова повече му принадлежим.
В малкото време до обратния влак се разхождах безцелно из центъра на София. Вървях като , че ли някой е откраднал всичките ми сънища, като че ли никога вече няма да мога да заспя и никога няма да сънувам. В този миг го видях- гърбавият старец.
- Това сънуваш, нали?- каза ми и посочи нагоре към небето.
Погледнах с недоверие. Да, това бяха моите лъвове. Стоях под купола на Народния театър, а върху него- колесницата с лъвовете.Познах ги. Тях бях сънувала. Докато ги гледах захласнато усетих как гърбавият старец бавно тръгна нанякъде.
Тогава разбрах, че тези лъвове са се явявали в сънищата ми , за да ми определят среща с него. Той, който знаеше всичко ги беше прожектирал в съзнанието ми. Беше ги накарал да ме доведат тук. Беше ги пратил…Кой беше той?Какво искаше да ми каже? Беше се отдалечил така много, сякаш нищо не искаше да ми казва .Не, не бях толкова любопитна колкото вече влюбена в него. Точно като на сън.Едновременно нереално, невъзможно, а сигурно.Побягнах след него. В момента, в който го приближих ,обаче, той хлътна в някаква кинозала. Вмъкнах се- на екрана вървеше филм, в залата имаше хора, които трудно можех да видя в тъмнината. Дълго се взирах, но не можех да го разпозная. Знаех,че е вътре. Зачаках нервно да светнат лампите и да го видя отново…като лъвовете.Любовта ми към тях се беше прехвърлила върху него. Не знаех защо , но ми беше нужен . Трябваше ми. Страшно ми липсваше. Обичах го, обичах го. Гърбавият старец – прожектиращият сънища.
Филмът, обаче все не свършваше и не свършваше. Оказа се , че съм попаднала на най- скучния денонощен филм. Хора на тънки редици започнаха да излизат от залата. Оглеждах ги внимателно.Знаех, ако е сред тях ще го разпозная, той беше гърбав, различен.Всички силуети, които деликатно пъплеха към изхода , обаче , бяха гърбави.Не можех да повярвам- нима в тази зала имаше само гърбави хора?! После се сетих, че всеки, който излиза се привежда , за да не пречи на другите. Пред очите ми не спираха да се движат куп гърбави хора и аз ги обичах всичките- нали един от тях можеше да е той. Тогава разбрах, че гърбавият старец ми беше определил срещата чрез лъвовете точно за това, за да ме влюби във всички гърбави- в онези, които деликатно си отиват, в онези, които се разделят с безпомощно- отекчените физиономии залепнали за денонощния си скучен филм, в онези, които се стремят повече към земята, отколкото към небето- земята на гърбавите животни, на лъвовете, които също са гърбави…В гърбавите от болка, от загуба, от любов. Победените гърбави, които никога не искат да са победители, защото знаят, че победата на този свят предварително е равна на загуба.
В онези, които просят, за да разпознаят добрите, които нямат…Които не се подреждат по- къщите си, а стоят разхвърляни по уж страшните, нощни улици…но с тях няма страшно- те прожектират сънищата ни.
Мигът на гърбавия старец наименува живота ми. Превърна очите ми в две увеличителни лупи и аз започнах ясно да виждам всяка частичка от земята. Разпръсквах праха й с дъха си , спирах се пред най- малката пукнатина и там виждах скрито всичко невероятно.
ЧОВЕКЪТ С ОЧИЛА
Беше една от летните, скучни вечери. Видяхме се случайно и той ме покани да пием кафе край морето. Съгласих се трудно. Всяка случайна среща разбъркваше графика ми.
Но той беше настоятелен.Друго почти нищо се си спомнях за него. Очилата, както винаги, му стояха като странна маска. Когато бяха на лицето му изглеждаше добър, усмихваше се, беше готов на всичко.Когато ги свалеше, всъщност много рядко, ме беше страх от него: очите му ставаха по- малки, веждите му се сливаха, челото му се набръчкваше.Наистина той правеше това, когато беше ядосан- рязко сваляше очилата си, оставяше ги на най- необичайни места и започваше да говори бързо на висок стил. Ако в това време се появеше някой негов познат, веднага слагаше очилата си и светкавично лицето му се озаряваше от очарователна усмивка с бели, прекрасно подредени зъби.Тогава изглеждаше отново човек на вечно разположение.
И сега беше същият.Очилата го правеха обаятелен и спокоен, като че ли през времето ,в което не сме се виждали е завладял целия свят. Слизахме по каменните стълби, които водеха към морето.Оживено разказваше за работата си.После и за любовта.
- Ще се женя- каза .
Заобяснява с подробности как ще мине сватбата му, а аз слушах морето. Нямаше луна и то бучеше страшно.Вечните проблеми затрупаха съзнанието ми- безпаричието, задължителните пътувания, преумората.
Кимах вежливо на вдъхновените му думи, а той се саморазпалваше все повече.
- След ритуалната зала сватбата ще продължи в църква…
Мислих си за самотата, като вечно състояние на всеки човек.И за безсмислието на всяко вдъхновение.
Той ме бутна явно усетел, че съвсем съм потънала в себе си:
- Майка ми държи да има гайди.
Като разказа всичко не знаех аз какво трябва да кажа.
- За коя ще се жениш?- попитах.
- За теб – отговори убедено.
След тези безумни думи всички мои банални въпроси като „Как реши?!“, „Не си ме питал?!“, или „Какво говориш?!“ едва ли щяха да получат разумно обяснение.
Той щеше да се жени! Пък било то и за мен.
КРЪЧМА ЗА ЛОШИ ДУХОВЕ
Никога не съм знаела за какво са големите къщи.
Къщите нали се правят по хората и когато има стаи без хора , тези стаи започват да завиждат на стаите с хора . Как бих могла а спя в стая от голяма къща като другите стаи цяла нощ ще ми подвикват, свирукат и ако не им обърна внимание ще заплачат театрално като малките деца , ще започнат да си говорят помежду си, но аз ще знам, че те ме обсъждат, а никак не обичам да се клюкарства.
Мислила съм си, че има стаи без хора, защото те са заети от духове.Скоро пренощувах в такава стая и ги сънувах- толкова много , слаби, бледи , с бели тънки китки. Една стая винаги вика някой при себе си и ако не отиде никой отиват духове, а тя тогава започва да вика още повече и отиват още повече духове.
Когато бях дете живеехме в една такава голяма къща. Не спираха да се чуват непрекъснато странни стъпки и колкото странни, толкова и уверени. Един ден чух съвсем ясно как някой сигурен в себе си човек се качи по стълбата без бавене или причуване. Когато излязохме да видим кой е се оказа,че няма никой или е бил някой невидим. Реших, че може просяк да се е заселил тайно заедно с нас , но и явно да беше никой нямаше да го срещне- толкова голяма беше тази къща. Сигурно така си е помислил и той.
Обаче скоро един магьосник ме покани да ми покаже кой точно живее в големите къщи. Каза ми, че аз съм била човекът, който най- много искал да знае.
Заведе ме в една голяма къща, която беше кръчма.Странно весели, дебели и възрастни хора танцуваха като с навити пружини. Празнуваха нещо.
Всички жени бяха с къси, руси коси, дебели задници и провиснали до пъпа гърди, които лудо се размятаха във вихрени танци. Всички бяха изключително грозни. Масите бяха отрупани с неземно количество храна.Магьосникът ми каза да седна и да погледам. Понякога сядаха до мен на масата и си говореха кой какво от тях е откраднал, кого е пребил или убил. “Значи и в големите къщи може да има весели хора.“- помислих си.Тогава магьосникът ми каза:“ Това не са хора, а духове и то лоши духове.И тук не е кръчма, а частен дом , но големите къщи на земята в отвъдното са кръчми на лошите духове. Те не са нито слаби, нито бели, нито бледи.
Вече бях разбрала, реших да си тръгвам, но не можех да мръдна от мястото си. Магьосникът ми обясни:“Твоята мисия е да ги гледаш. Толкова много години те са танцували заради единствения си зрител.И ти най- накрая си тук. И завинаги.“
ДРУГ ЦВЯТ
Посрещам всяко лято изнемощяла от липсата на живот. От неговите улици, прах, сладникави съдби…и от всичко,което може да се види при безцелно гледане от прозорец. През студените месеци непрестанното четене не ми напомня както лятото за нуждата от нещо земно, което да може да се пипне.
Понякога само едно такова нещо като празните приказки се оказва достатъчно.
Вървях по уличките на морското градче и ги търсех.Колкото по-банални гледки се появяваха толкова по- любопитно ми беше. Не колкото на обикновена клюкарка.Аз се занимавам с това само един сезон в годината, така че много по- неистово.
Така попаднах на жената с бързата уста. Тази жена имаше тънки и винаги слепени устни, които не преставаха да се движат бързо и когато се хранеше и когато мълчеше и съзерцаваше нещо странно в пространството.
Имаше дъщеря , която работеше в някакво заведение и непрекъснато носеше нещо за ядене на майка си. Жената с бързата уста не ставаше от стола си, но пък непрекъснато поръчваше:
- Донеси ми кутия сладолед! И малко пържена рибка.Да не забравиш крема какао…
След работа дъщеря й летеше от магазина до вкъщи и обратно. Никога не излизаше с приятели, не се влюбваше…Явно не й оставаше време. Когато минавах покрай тях и ги питах :
- Как сте?
Отговорът на жената с бързата уста беше винаги един и същ:
-Едно хубаво се наядохме…
Тази жена или е много глупава или е гениална, мислих си, направила е откритие! До този момент бях чувала думата „хубаво „ да се слага пред някоя песен, книга , човек…но хубаво ядене не знаех да съществува. На всичкото отгоре жената с бързата уста броеше хубавите яденета. Щом можеше да съществува едно хубаво ядене сигурно те отброяваха и повече: осем хубави яденета, девет, десет…Или пък ги брояха в геометрична прогресия, а може би ги изчисляваха в поредица известна само на тях!? Така или иначе техният живот беше осеян с хубост. С хубостта на яденето.
Веднъж ме поканиха на гости. Отидох с мисълта,че и на мен сега ще се случи нещо хубаво.Дълго ми разказваха за хубави рецепти, хубави цени на хранителни продукти, хубави магазини.Не пропуснаха да ме почерпят и едно хубаво ядене. Когато и то приключи жената с бързата уста не спря да мърда устните си както винаги като че ли беше останало нещо за досдъвкване. Всъщност със замечтани очи тя предвкусваше следващото хубаво ядене.
След вечерята жената с бързата уста скочи неочаквано енергично и пусна едновременно радиото и телевизора.Притихна заслушана.Гениална?!- помислих си и се прибрах в къщи. Там обаче, нямаше нито радио, нито телевизор. Чакаха ме единствено нощните страшни мисли.
Моята самота имаше друг цвят.
ГОГАТА
От несбъдната та ми любов към известен актьор винаги се утаяваше един налудничав просяк - Гогата.
Привечер Гогата се разхождаше с походка на непукист в артистичните барчета, хранеше се с остатъците от чиниите и на всеослушание обявяваше кого ще уволни или назначи в Народния театър.
Гогата също беше влюбен. В актриса. Тя не го познаваше, но той дълбоко в себе си се чувстваше неин господар.
Наблюдавах го и се сгъвах до просяк, до всички просяци на света, които можеха да обичат.
Веднъж известният актьор ми определи среща на служебния вход на театъра.
Вървях нататък и си го представях като бяла буря. Дори ме беше страх от тази божествена буря, бяла светлина...
Но когато стигнах пред служебния вход на театъра не намерих известния актьор , а Гогата. Приближих се до него и той ми каза, че и той чака своята актриса.
За първи път го огледах по- старателно - побелял, грозен, куцаше.
- Дали ще дойдат, Гога?- по- скоро си отговорих, отколкото попитах.
Гогата, обаче го разбра като въпрос, който единствено е очаквал:
- Как няма да дойдат?! Нали ако не дойдат ще им спра спектаклите.
- Хубаво би било ако имаше нещо, което да ги накара да ни обърнат внимание.
- Те трябва много да внимават, аз мога да закрия Народния театър! - с абсолютна сериозност каза Гогата.
Отдавна не бях срещала човек, който да предизвика с такава ярост мечтите ми. Сега той беше пред мен- Гогата. Потънах в мечти, които ме заляха и упоиха.
Представях си как ще настъпи времето когато просяците ще бъдат най-важните хора. Те ще откриват и закриват театри, те ще назначават и уволняват. Те ще са на сцените, а актьорите ще ги чакат по служебните входове. И каква чест ще бъде за един известен актьор или актриса да си има гадже истински просяк.
Само правителство от просяци може да гласува закон срещу нещастните влюбвания. Само армия от просяци може да се пребори с несподелената любов.
Стреснах се и мечтите ми се прекъснаха. Идваше човекът, който умело можеше да ги спира, истинският им унищожител.Известният актьор. И даже не беше сам.Имаше и подкрепа- най прекрасната унищожителка на мечти. Той и красивото момиче бързо минаха покрай нас, качиха се на колата му и също така бързо заминаха. За... някъде.
Почувствах странен прилив на енергия, после също странно спокойктвие и радост. Той беше щастлив. Моята мисия беше изпълнена. Бях свободна. Тръгнах си. По- скоро тялото ми тръгна за някъде и кямаше мисъл, която да го спре. Вървях, опитвах се да се събера в чергата си. Превръщах се в размерите й. Пребирах си всяка случка пръснала се отвън.
И от мен отново се утаи Гогата.
КАТО ХЛЕБАРКА
И когато спя главата ми е наведена на долу…
Когато вървя по улицата не виждам хората срещу мен, винаги срещу мен, виждам само едно болно куче.Лекарят казал на стопанина му,че е обречено и всеки момент може да умре.Колкото повече се разхождало толкова повече щял да се удължи животът му.И той го пуска по цял ден да се разхожда.
Грозно и проскубано то върви като мен срещу хората ,винаги срещу хората и с особена гордост и самочувствие.И ме привлича.И аз съм след него,след него. Така стигам до римуваните бездомни. Те не се познават ,но говорят един срещу друг. Понякога вторият продължава думите на първия. Като в живота- няколко години правиш нещо,което в следващите няколко отричаш.
Понякога единият разказва за нещо,което на другия наистина се случва. Приближавам към тях като камера. Те се радват, че и днес ще кажат същото като вчера. Първи е Манол . Той казва :
- Аз съм като Луцифер.Черен маг. Има много нещастни хора. Не трябва да се
занимаваме с тях.
Стигам до Сашка. Тя казва:
- Има черни магове.Всяка вечер ми се явяват. И ме правят нещастна.
Предметите й се движели сами.Понякога нещо изчезвало. Сашка започва да разказва първо за Човека с домино и стига до Дракула, Черната принцеса събудена наскоро от хилядолетен сън, Четирите магьосника, които управлявали света и единият, който управлявал тях. Те всички ходели при Сашка.
Може би писателят трябва да е като дете. Нещо съвсем обикновено да го кара да вижда невероятни образи.Но на Сашка всичко това й се случва. Значи тя е и театрал.
После стигам до лудото Лили. Тя тук е неписаната рецепта за радост. Ниска и много дебела по цял ден обикаля сладкарниците и яде красиви торти.
Станало е късна нощ. Прибирам се и не ми стига добрия сън,че имам топла стая , а започвам като хлебарка да раждам черните си , многобройни яйца- стихове и разкази. И не само ще изцапам навсякъде с тях , а и мира няма да ми дадат.
Спасява ме единствено надеждата,че утре ще тръгна отново по следите на болното куче.
РИБИТЕ
Понеже сега те няма ще чуеш само това, което мога да кажа само на себе си. Когато дойдеш,след секунди, ще си приказваме за неща,които се говорят с гости. Е, не съвсем защото ти познаваш Дон Хуан.Духът му на магьосник те следи непрекъснато , а като си спомниш за него настръхваш. Единствено ти няма да ми кажеш коя прическа или гривничка ми стои добре, а коя дума ми отива днес и коя- не.Но най- важното е, че ще ми покажеш къде точно се намира душата на човек. И то признай си не си го научил от Дон Хуан, а си го разбрал по болката, която усеща човек на това място когато му стане мъчно за някой./ поглежда часовника/Защо ли гледам това глупаво предметче , след като ти определяш времето по листата. Според него ти трябваше вече да си тук, а аз още не съм ти разказала нещото, което не трябваше…
Всъщност, защо се опита да ми вземеш енергията,която съм събирала от хората.Тя ми помага да виждам една голяма дървена топка от парапета на дървена къща. Тази топка изчезна и парапетът ме дразнеше без нея.Не, виждам огромната гърбица на една старица, на която се подигравах.Някой трябва да ме оправдае…
Старинна къща. Към втория етаж водеха дървени, скърцащи стълби, обградени с извит парапет.Долу той завършваше с красива топка, която беше забита с голям остър пирон. На горния етаж живееха двама възрастни- мъж и жена.Те никога не разрешаваха да им викам баба и дядо.Ние децата, се събирахме долу в коридора до нашата стая и шумяхме понякога нарочно, за да дразним онези горе. Когато слизаха ние бягахме и се криехме. Беше забавно.Те ни мразеха. Съседите казваха , че и по между си се мразят.
Веднъж с още две- три деца се опитахме да се качим на техния етаж.Миришеше на лошо, въпреки,че по дървените стълби имаше много саксии с цветя.
Да не ти е станало скучно. Нали ти го разказвам докато те няма…
Горе витаеше изключителна тишина. В нея се чуваше само пускането на чешмата в стаята и бавни, като причуващи се стъпки. Този път никой не ни изгони както винаги правеха старците и ние се уплашихме точно от това.
Старата жена наричахме вещицата. Тя имаше дълъг крив нос, малки очички и огромна гърбица.
Гледах през ключалката на стаята ни как слизаше бавно,много бавно по стълбите. Като стигнеше до голямата топка на парапета я хващаше с немощни,но като пипала ръце и я въртеше, тя скърцаше, скърцаше.И това се повтаряше много пъти.И нашата игра да дразним вещицата също се повтаряше.
Докато един ден старинната топка от парапета изчезна. Винаги ме е дразнило празното й място.Чудих се кой може да я е взел, за какво му е . После се сетих. Вещицата я е взела, за да се защити от нас- децата. За това нейно жалко състояние сме били виновни ние.Смехът ни, игрите ни.
И после в целия ми живот непрекъснато имах чувството,че съм като нея- с дървената топка, с големия пирон в ръка срещу някакви насекоми, които са много и ще ме изхапят, ще ме убият. Допреди да те видя аз стоях с …с дървената топка с пирона. Заради теб я оставих…
Още те няма. Мъртвец, ако очаквах до сега щеше да дойде. Мъртъвците са учтиви.
Ние хората много си приличаме с рибите. Все разказваме по нещо, което никой не чува. Всички ще си останем загадки.Красиви риби с отворени усти за въздух и тайни.
АЗ СЕ ВЪРНАХ
Училище. Винаги ми е звучало като чудовище, обаче не обикновено чудовище - горещо и кафяво. Училище е по-дълго чудовище - нещо като червей, с две камилски гърбици, а към главата надебелява и лицето му хем човешко, а малоумно като на насекомо.
Неми пътища, тъжни привечери... каква самота без училище, без релсите по които то пътува, за да ни премести от клетка в клетка-първи клас, втори, трети... Във всяка клетка - надзиратели, които знаят всичко вместо нас.
Много години след като завърших училище отново се записах на училище.За да бъда зачислена. За да имам клетка – дом. За да имам релси, когато пътувам. За да има едно единствено чудовище в живота ми.
Седнах на чина както преди - чист и светъл. Уморената ми ръка хвана химикала както преди и удивените ми очи загледаха в черната дъска както преди.
Изведнъж започнах да се надувам. Заприличах на туловище, в което плуваха градовете, които самотна съм открила, неземните същества, с които самотна съм се запознала, революциите, в които самотна съм победила. Понеже аз бях символът на самотността – най-безучилищният ветеран.
И тогава ми казаха, че не трябва да уча повече, защото ще се пръсна. Но аз обещах, че ще се пречистя от всичко това. Аз съм роб, като всички човеци и самотността е моя болест: Тя открива, създава. Тя е за Боговете.
И не искам да ги срещам повече.
МОИТЕ ЦИГАНКИ
В една късна нощ когато ме чакаха всички,които не ме обичат бързах да се прибера при тях. Защото някой ме чакаше. Носех тежката си чанта, която ми ставаше все по-тежка с напредването на нощта, може би поради пълното си излишество и днес.
От както бях станала майка-три години, непрекъснато си купувах най-подходящите, най-големите тетрадки и химикали с идеи за романи, които с различните лица на дните се сменяха и в разкази и в стихове и в неидентифицирани текстове, а не бях написала и дума. Всички те се заплитаха в различни броеници от съсиреци в съзнанието ми мятаха се и си оставаха пак в своето друго пространство. Уж много близо до мен, а все неистински.
Споделях с тези, които не ме обичаха: ”Не мога да пиша вече”. А те отговаряха усмихнати: ”Като не ти се пише не пиши. Това не е задължително”. ”Пише ми се” - отговарях. ”Ти не знаеш какво искаш” -казваха вече намръщени. Понеже не ме обичаха не знаеха, че това неписане не е просто не писане, а задушаване. На всичкото отгоре придружено от носене на тежка чанта пълна с празни тетрадки и листи. Днес даже от това носене обувките ми бяха направили рани.
Видях денонощна аптека и се спрях да си купя цитопласт. Така добре бях научила за тези три години за каква болка кава билка, че как ще пиша после. Зачаках на опашката, а аптекарката като дъщеря на клонирала се България се бавеше като че ли тези, които не ме обичат не ме чакаха.
Инстинктивно в подобни късни часове се оглеждам дали няма наоколо цигани. Верни на правилото, че когато човек търси нещо го намира две циганки се намериха точно на една крачка от мен. От най-страшните. Вгледах се в кривите им лица и си помислих, като че ли досега не го бях измислила, че такива същества не стават нито за наука нито за работа и изпитах страшна погнуса.
Мина време - аптекарката явно беше решила, че онези,които не ме обичат трябва да ме намразят още повече, заради вечните ми закъснения.
Отново загледах циганките: ниски и слаби като пръчки. Стана ми жал. След като не ги бива за нищо никой не ги иска, никой не им плаща и единствената им работа е да се разхождат по късните нощи да ме плашат. Едната възрастна седнала на земята нарамила десетина вързопа, другата млада, права стои пред нея, а аз точно в този момент вадя голямото си празно портмоне, но вътре с картата ми от съюза на писателите. Да я дам на тях?! Насилствено тази вечер две циганки да станат членове на съюза на писателите?! Ще се боря, няма да го позволя! Така си мислех аз докато ги наблюдавах с отвратената си физиономия.
Изведнъж в ръцете на младата се появи едно мъничко бяло вързопче. Бързо го идентифицирах като бебе. Изоставих чакането на опашката и се залепих за тях. Някаква неимоверна обич ме обсеби. Заразпитвах ги колко е голямо къде и как се е родило. Навирах се все-повече в малкото вързопче. Искаше ми се да го прегърна, но не смеех. Заговорихме си като с хора,които ме обичат. Било на три месеца, родило се във Втора градска болница, а в тези вързопи носели дрешките му. Гледах ги с възхищение - майки. Сега и те ми заприличаха на бебета - с тези тънки раменца, малки главички инежни ръчички. Старата често прекъсваше разговора като смъмряше младата: ”Завий детето!” А то беше толкова завито, че от него се виждаше само една черна точица.
Помислих си, че няма никакво значение каква професия имаш, дали си талантлив,дали работиш и колко пари получаваш, дори дали си красив и морален. Те бяха създатели. Творци! Заслужаваха с пълно право картата ми от съюза на писателите. Те бяха моите циганки и аз тяхната циганка.
- Къде го водите сега това бебе? - ги попитах малко преди да си тръгна при моята великолепна Бистра Ивайлова Узунова, вече сигурно заспала в специалното си легълце, отрупано със стотици играчки всеки ден почиствани със спирт.
- В Захарна фабрика - отговориха в един глас.
- И аз живея в Захарна фабрика. Къде по точно?
Казаха моя адрес. От къде ми знаеха адреса?
- Ние живеем там - каза младата, а старата потвърди.
- Да, да, да, да, да.
Ужасих се. Да не би да са ми разбили апартамента? Какво се случва сега с моето дете..... Цигани са се настанили там? С тези кални лица?!
Прибрах се с невероятна скорост. При всичко онова, което ме правеше способна да обичам. Тя спеше спокойно, точно както си я бях представяла: обърната на дясно, изкъпана, красива, с прозрачна кожа и дълги мигли.
Успокоих се. Легнах си. Не можех да заспя. Циганките още ги нямаше. Моите циганки - с моето бебе. Къде го бяха отнесли? В Ззахарна фабрика. У нас. Много закъсняват. Кое време стана? Но те ще си дойдат, пак ще си дойдат.
ЗВУКЪТ НА ИЛИЯНА
Когато обичаш или раждаш, се изравняваш с всичко онова, което иначе си презирал. Дори понякога благоговееш пред него като пред Велик Учител.
————————————————————————————————————————
Аз влизам винаги в болниците, когато съм здрава и излизам на разходка , когато другите се приберат и светнат лампите си. Защото трябва да гледам в прозорците им. Сега се прехранвам от гледане в прозорци.
Днес през деня отвореният прозорец на стаята ми се отразяваше в изключения телевизор и така цял ден гледах по телевизията как болните деца се радват в градината.
Привечер гледам бавно любвеобвилните семейни вечери на болните цигани. Здравите цигани никога нямат такива.
Гледам как точно вечерят селяните. Здравите селяни никога не ядат такава тъжно - красива храна.
А после си отварям гардероба, за да разбера по дрехите си нещо за себе си: няма дрехи, точен побойник - само трофеи на убити насекоми, нови следобедни дни и звукът на Илияна.
Взех го от една тренировка по карате. Тренировките по карате са само за поетеси. Те не виждат там глуповатите физиономии ставащи често смешни в училище, или русичките момиченца трениращи за самозащита. Поетесите виждат звуците им, сякаш идващи от разярени котки, чуват лицата им...
Обаче сега живея в затвора на нощните градинки, загледана замечтано в прозорците на болни цигани. Защото сега обичам и раждам и се уча как привечер да го разхождам, нощем да го приспивам, да го храня точно по човешки.
ЦЕЛУВКА НА ПРЕСТЪПНИК
Не ме е страх от тъмнината вече, защото аз съм тъмнина.
И най-добрия човек някога извършва престъпление и се връща на местопрестъплението, за да ...целуне жертвата си.
Когато бях съвсем малка още щом набележех някой за враг бързах да го целуна преди дори да съм го превърнала в жертва. Явно съм предчувствала, че по-късно жертвите ми ще са повече от враговете а целувките добре заучени едни и същи ще стават само по-силни и по-страстни. И всичко това даже ще бъде обгърнато от някаква скука, защото дори любовта към това, което ненавиждаш може да бъде занаят.
Всичко започна в детската градина. Колкото по - зла учителка се появяваше толкова повече я молех да ме вдигне да я целуна. Запомнях непотребните й жестове и в къщи дълго ги имитирах.
Когато станах в първи клас отново се появи строга учителка с дрезгав глас и красиви бели зъби. Страхувах се неистово от нея, а когато идваше на домашно посещение изпадах в луда радост - подскачах, пеех и ръкоплясках. Когато си тръгнеше имах чувството, че е останала отвън пред вратата и ме наблюдава през ключалката. Мислих непрекъснато за нея, издигах я в култ и все още подсъзнателно усещах как омразата ми израства до любов.
Медицинската сестра... В това училище имахме медицинска сестра, която щом ми сложеше инжекция припадах. Бях влюбена и в нея и неизвестно защо в ботушите й - стигащи до коляното, с високи токчета.
Колко много безсмислена победа !
Тази любов, която израства единствено на почвата на омразата и на ужаса е самотната любов. За мен тя е много по-истинска от онази другата, която може да достигне единствено до самолюбие.
Много години исках да стана медицинска сестра. Вуйчо ми, който беше лекар веднъж ми каза: ”Един червей не можеш да настъпиш, каква медицинска сестра ще ставаш!” Не можех да тъпча червеи. Не ми беше интересно - не ме плашеха и не ме караха да ги обичам. Исках да тъпча по лъвове.
За това поисках да стана актриса. Човек влиза с цялото си смешно самоуважение и в театъра, а тези от сцената се правят, че не го виждат. Дори го държат на тъмно за по-сигурно. После си тръгва необезпокояван, незадържан, непопитан. Майка ми - актриса ми беше казала: ”Когато си на сцената всички които са в залата не са хора, а тикви”. Влюбвах се в артистите и ги целувах с желанието си да бъда като тях именно, защото те бяха способни на това унижение даже и в живота.
Безмерен ужас преживях по-късно, когато получих спонтанен аборт. През упойката запомних само свенливата усмивка на доктора, който го извърши. Месец след това се върнах в същата болница на същото място, за да го превърна в свой любовник. Познах го по усмивката. Бях на възраст, на която вече можех да изживея целия този акт - да направя от врага си жертва и да я целуна с онази самотна любов, колкото по-силна, толкова по-самотна. Разбира се той не беше виновен, беше ми спасил живота, но нали беше държал мъртвото ми дете с ръцете си. Ръцете, които не можех да не обичам и да не целувам.
Когато целувах тези мои жертви те отваряха широко очите си точно като мъртавци и аз надниквах в зениците им, в които се виждах и запечатвах като всеки убиец. Тогава знаех,че им дължа нещо.
Не ме е страх от тъмнината вече, защото аз съм тъмнина. Оставях в зениците на всеки онова прекомерно порастване в тъмнината. Тъмнината като изкуство с неговите пророчества и тайнства,която ме владее.
Изгревът идва с един стремеж да се превърне в следобедно слънце,а не в нощ.Аз бях пропуснала следобедното слънце.
Запечатвайки се в зениците им аз разбира се си взимах по нещо. От доктора взех истината за него и видях, че и той беше прекомерно пораснал като мен. От момченцето, което мечтае да види гола жена той не се беше превърнал просто в мъж,а в доктор, който прави аборти, изражда. Който не само познава жените, а познава и болката на жената и нейната тъмнина. А жената е болка и тъмнина и само понякога и то привидно прилича на следобедно слънце.
Прекомерното порастване не е просто ръст, то е вещерска старост и смърт като вечност, но все пак - смърт.
ТЪРСЕХ ТАКАВА УЛИЦА
Нямаше да знам, че бездуховните хора ,след смъртта си,също имат духове, ако не ме бяха повикали.Решили да викат живи както живите викат мъртви и аз веднага отидох. Отидох на онази улица в Бургас, на която във всяка къща има наскоро починал. Събрали се , да им се ненадяваш, пак там където се събираха като живи: в Страшната Самота на Земята.Очаквах да ме питат нещо както ние ги питаме, когато ги викаме, но те започнаха да ми разказват. Целия си живот били прекарали в наблюдение от прозорцитеи всичко, което са видели трябвало да ми го кажат, защото иначе нямало на кого.И тогава защо са живели.Оплакаха ми се чичо Симеон и леля Анче, които бяха приживе откъртили една седалка от рейс , за да могат да сядат по удобно ,когато се информират от двора си, че ги били погребали седнали заедно със седалката и не можели на оня свят да си починат както се полага.И ми разказаха после толкова бездуховни разкази, че бях на път да повярвам, че от бездуховните духовност не става.
Но накрая казаха за Ванко.Онова дете, което тичаше черничко и слабичко с братчето си.Сега било на 18 години.“Не ме харесват момичетата, мамо“-казало и се удавило в морето.Брат му хукнал след него да го спасява, но не успял да го стигне.
Казах им , че е глупаво да се самоубиваш заради такова нещо, но те ми отговориха, че трябвало , защото от цялата улица само в тяхната къща нямало наскоро починал.
Попитах ги каде е сега духът на Ванко, защото не е с тях.Отговориха ми, че след тази постъпка бил станал духовен и отишъл в много по-висши светове.
Върнах се в София и затърсих такава улица, където бездуховните да ме повикат и да ми разкажат за някой духовен.
А намерих само редици от дървета- дървета от майки-чиновници, с пълно право вкаменени от съществуване, живи и вечно живи тъмни- плешиви и светли –сресани.
ФАЛШИВА МУЗИКА
Гласът на баща ми и моят глас звучат фалшиво.
Често съм чувала баща ми да разказва за страшни трагедии, а тези, които го слушат да изкривяват милостиво физиономчията си , като че ли пее леко фалшива песен.
Аз и изглеждам фалшиво.Сигурно за това, когато споделям най-големите си нещастия всички са по- отвратени: неистово ми махат да спра , добиват вид на хора, които току-що са объркали захарта с отровата за мишки, устните им изглеждат готови да плюят като единствено спасение.
Може би защото съм израснала без огледало се е получило това разминаване между външността и същността ми.По външност аз съм миловидно момиченце с фалшив глас по същност съм старец, който смята, че целият свят му принадлежи.
Знаех, че единственото ми спасение е да намеря по- фалшив човек от себе си.Докато мислех да пусна обява , обявата пусна той.Обява за работа.Разбира се това не беше човек, който дава работа, а такъв, който я отнема.Няма по- фалшив човек от този, който взима хляба на хората.Признах го за победител.Всеки наш обикновен разговор звучеше като фалшива симфония, която само ние двамата можехме да създадем.
Един ден , обаче той започна неистово да ми маха да спра добил вид на човек, който е объркал захарта с отравата за мишки.Разбрах: в този миг той се нуждаеше от поне една истинска дума.Нямах.Все още нямам.
Тръгнах си сама и беззащитна, свирейки фалшивата си музика.
Сега ми акомпанира единствено животът.
МАРИЙКА
Дълго търсих особен глухоням, за да се изповядам. Всички, които бях издирила ми се струваха обикновени колкото и говорещите. Както за всеки чиновник предварително знам, че има леко кисела физиономия, сякаш е отпил евтин, но горещ чай, така бях сигурна, че на лицата на глухонемите е изписано изражение на естествено малоумие.
Бях на път да се откажа, когато ми посочиха дома на Ани. Била много бедна, живеела без ток, мъжът й – крадец, ходел от затвор на затвор, а имали малко дете...Мъката облагородява, а нейната – прекалена правела лицето й като на светица.
Когато влязох в бедната стаичка беше привечер. Привечер - времето, което винаги ми е давало усещането за вечност, тук беше донесло тъжен сумрак.
Чакаха ме трима или четирима човека /не успях да ги видя добре/. Ани и мъжът й ме настаниха на огромното легло, което се намираше по средата на стаята. Обясниха ми, че на него спят те двамата с детето, заедно с всеки беден, когото приберат от улицата. Изведнъж леглото започна да ми се струва съвсем малко. Ани гостоприемно, с жестове ме попита гладна ли съм. Мъжът ѝ ѝ се скара, че се питало умрял, а не жив и я изпрати да рови в голямата тенджера върху печката с дърва.
Оглеждах я и се опитвах да я преценя. На 35 години нямаше един зъб в устата си, а хилавостта, огромните сини очи и добротата й действително я правеха да изглежда като светица. Всъщност и при нея всичко се оказа нормално и логично.
Бях решила да си тръгвам, когато Ани запали на малката масичка фитил в бурканче с олио от пържени картофи и ми посочи мястото пред чиния с димяща течност. Каквото и да се съдържаше там трябваше да го опитам - всички ме гледаха в очакване. Сама си бях навлякла на главата това изпитание.
Седнах и видях срещу мен възрастна жена. Веднага открих в лицето й онова особено лице, което ми трябваше. Малки сини очички, които ме гледаха втренчено през очила с огромни стъкла, като върху едното беше залепено етикетче от маркови, слънчеви очила, носът - остър, но къс наподобяваше човка на папгал, обратна захапка с красиви зъби, но само на долната челюст, горе - въобще липсваха, къса щръкнала коса. Моята особена глухоняма! В този миг, обаче чух дрезгавия й като на папагал глас:
- Какво правиш? Добре съм. Какво правиш? Добре съм. - не спираше да повтаря.
Нямаше смисъл да й отговарям какво правя, защото тя явно знаеше, за това я попитах как се казва.
- Марийка.
-Тя говори - обясни ми мъжът на Анито.
Дори умееше да пита и да отговаря едновременно. И най - важното: беше достатъчно особена, за да понесе моята изповед.
Помолих всички да излязат и започнах да разказвам. Когато ми ставаше трудно спирах и поглеждах през прозореца. На вън все още не беше тъмно- виждаше се пуста гора с малки пътечки. Колкото повече напредвах, толкова повече се пробуждаше някакво желание, с което мислех, че отдавна съм се разделила: да ми отговори. Марийка ме гледаше със светнали очи, в които личеше, че става нещо. Изведнъж, без да отмества погледа си от мен, извади бележник и започна да записва. Веднага щом приключих изповедтта си тя, четейки написаното от бележника, запя с дрезгавия си фалшив глас:
-Изпивам те с поглед, Лили Иванова. Изпивам те с поглед, Лили Иванова.
Докато недоумявах какво може да значи това вратата на стаята се отвори, влезе мъжът на Анито и й изръмжа:
- Млъквай с тази Лили Иванова, че ще те избръсна гола глава и ще станеш Слави Трифонов!
Преведе й го с жестове, а после се обърна и към мен:
- Тя говори, но е глуха.
От тогава съм все тъжна. Защо изневерих на особения глухоням?!
ИНТЕРЕСНО НЕЩАСТИЕ
Разпознавах гопо мечтата му. Да замине за Бургас. Винаги когато му паднеше някой лев,обаче той се оказваше страшно гладен. Отиваше до първото павилионче и започваше да изрежда всевъзможни неща за ядене. В момента, в който продавачката ги свалеше от рафта, той ги грабваше от ръцете й и ги нагълтваше почти цели. После питаше вежливо:
-Колко Ви дължа?
-От къде да знам?! - отговаряше продавачката-Вие изядохте всичко още преди да забележа, камо ли да сметна.
Имам особената страст да виждам в очите на щастливите, празнуващи хора да се отразяват малки бедни къщички, бездомни мръзнещи животни. Там виждах и него – с вечното желание да събере пари за билет от София до Бургас и с вечния глад, който го обхващаше, щом ги видеше в ръцете си.
Странно, но когато го срещнах скоро той ми каза,че тази негова мечта се е осъществила. Ето как:
„Хванах се на работа в хранителен магазин, нощна смяна. Работя точно седем часа. Колкото едно пътуване до Бургас. Нямам много клиенти и за това имам достатъчно време да си представям.Когато влизам в магазина все едно,че се качвам във влака. Казвам „чао“ на предишната смяна,все едно,че те са изпращачите на гарата. После става тихо и студено-все едно,че гледам през прозореца на влака. И виждам щастливи хора и в очите им- малки къщички,запалени огньове, бездомни ,мръзнещи животни.Вече всяка нощ пътувам до Бургас.“
Нямаше как да не ми е приятел.
ЛЯТОТО НА НАСЕКОМИТЕ
Защо летата винаги си имат имена! Виждаш, че идва лято , кръщаваш го и се покръстваш в негово име.
В нашата фабрика част от работниците произвеждат безобидни и леко обидни насекоми, а друга- по- малка част ги убиват.
Няма по- красива гледка от убит комар: Една малка тъмносива пехтия, а от нея струи яркочервена човешка кръв. Моята кръв, кръвта на децата ми, на майка ми... Кръв от всички живи. Комарът е по- страшен от лъва. Никога човек не би легнал да спи, ако в стаята му има лъв.
Сигурно се досетихте вече, аз съм от тези работници във фабриката, които убиват.Аз знам как умира паяк, щипалка, глупак... Да убиеш глупак е изкуство, но колко бързо се размножават! Отрепеш един, а той народил, народил...
Паякът умира бързо, тихо, изведнъж. Може и да има яйца, но този, който е умрял поне е умрял завинаги.
С щипалката не е така. Първо се опитваш да я бутнеш на земята, за да я настъпиш. Но тя не пада. Взимаш енергия от небето, пак я мачкаш и тя умирайки си отваря двете щипки.Разкъсваш я, а тя още движи щипките си и се опитва да ги впие в някой.
Но бебетата на глупаците са по- опасни. Веднъж ме блъсна една бебешка количка и щеше да мине върху мен, ако не бях извадила пистолет.
За добрата старица, обаче ми стана мъчно. Убихме добрата старица, която не даваше да отрежем дърветата, които изпиваха светлината . Умря добрата старица, която командваше всички от знанията на основното си образование. Няколко дни след като я погребахме в нейната къща започна да бръмчи прахосмукачка. Помислихме, че там се е настанил някой неин наследник. Когато влязохме видяхме, че прахосмукачката си чисти сама. Добрата старица се беше преродила в прахосмукачка, която никой не може да изключи.
Заради нея сега ще произвеждаме във фабриката зима, че може да няма какво повече да се убива, но и да няма нищо, което да се ражда.
ПРАЗНИЦИ УМИРАТ КАТО ХОРА
Какво нахалство са празниците.Какви човеци са! Ядат ,дебелеят, заемат място накрая изчезват безследно.
Излизам.Тишина сякаш всички са измрели.
Обичам така.Възхвалявам смъртта.Най- чудесния подарък- свободното място : старо , дървено коридорче съвсем празно скърца и се люлее от силния вятър , защото виси някъде във въздуха.
От едната му страна е моята стая- пак съвсем малка, дървена, празна с кръгло мътно прозорче.От него се виждат огромни вълни, които могат да погълнат и стаичката и коридорчето.
От другата страна- огромна, празна сцена.
А отдолу, под тях- страшно, разярено море.Без брегове и без дъно.
И тогава идва любовта и се прави, както хората се правят на дядо Мраз, на дебел чиновник в черен костюм и бяла риза.
Но аз я познавам по белите , тънки пръсти.Бели като снегът сложил ръце върху земята и ми направил място.
Няма коментари:
Публикуване на коментар